De klippen van Lemmer - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Lutgerdina Sailwise - WaarBenJij.nu De klippen van Lemmer - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Lutgerdina Sailwise - WaarBenJij.nu

De klippen van Lemmer

Door: Trek 'n Trees

Blijf op de hoogte en volg Lutgerdina

20 Oktober 2016 | Nederland, Enkhuizen

Bij het wisselen van de wacht waren we vlak voor de haven van Lemmer. En toen verdween de wind COMPLEET... aiaiaai... en het ging allemaal zo lekker.

Het bijbootje ging met 4 roeiers en een anker de haven in, het schip werd de haven ingetrokken aan het anker en een meute jagend volk in de gangboorden. Helaas was het touw ook weer niet zo lang... dus toen ging de kano met het jaagtouw richting haven voor het volgende stuk. Weer een hoop gesleur, vastleggen en de loper van boord. Zoals jullie vast weten is het een eind rennen naar het postbezorgadres, maar het ging als een speer.

Toen de loper weer aan boord was maakten we ons klaar voor vertrek, maar meer dan een beetje dobberen werd het niet. We gingen 0,0000007 knopen ongeveer.
En dat ene zuchtje wind gaf behalve polyester-stank van de fabriek ook net dat zetje waarmee we vastliepen in het ondiepe deel. Dus weer roeien en weer sleuren naar een betere startpositie.

Nadat we hadden uitgerekend dat we 59 keer het anker zouden moeten uitroeien en aantrekken om in Workum te komen, besloten we even te wachten op wind. Rond een uur of acht was er weer iets te bespeuren aan wind en vertrokken we weer!

Een beetje een tegenvaller, maar na een forse portie wentelteefjes zit de stemming er wel weer in. En we hadden natuurlijk uitgebreid de tijd om de verjaardag van Rutger te vieren met gezang en lekkers..

Enne.. we hebben het hier steeds wel over de teams die wisselen per 6 uur, maar laten we vooral onze geweldige bemanning niet vergeten, die officieel wisselt per haven, maar officieus niet van het dek te slaan is en het ene slimme plan na het andere verzint om ons en de Lutgerdina weer in Workum te krijgen.

Op tijd of niet, we komen eraan!

Piet En Hinke Oppedijk:

ja en zo is het dan bij jullie aan boord. We hebben grote bewondering wat er zoal gedaan wordt en we zien dat jullie al weer een eindje onderweg zijn bij zuiden gaasterland en op naar Workum. We hebben jullie gevolgd de hele reis en het was soms wel moeilijk met de wind, veel tegenwind gehad en stilte. We zullen het gehele reisverslag nog wel eens afdrukken en lezen. groetjes uit workum van Piet en hinke. P.S. jullie hebben toch alle ankers wel weer aan boord en de roeibootjes met de roeiers ?????

Robbert:

Verrekte rotwind, zie dat jullie nu weer een lekker vaartje hebben. Nog twee uurtjes buffelen, zet hem op!!!!

Rebbels:

Heerlijk, die wentelteefjes. Het is een wispelturige reis met wispelturige wind. Nog een laatste stukje. Ik zal voor jullie blazen.

• 20 Oktober 2016 - 11:17

Ingrid:

Het volgen van de wedstrijd via GPS heeft ook nadelen. Ik werd behoorlijk zenuwachtig toen ik jullie zo lang in de haven stil zag liggen. Gelukkig is er niemand gewond en is er ook geen averij. Dus niets staat jullie nu nog in de weg om als de brandweer naar Workum te gaan!
    Zet hem op.

Ingrid