Weer onderweg vanaf Volendam - Reisverslag uit Volendam, Nederland van Lutgerdina Sailwise - WaarBenJij.nu Weer onderweg vanaf Volendam - Reisverslag uit Volendam, Nederland van Lutgerdina Sailwise - WaarBenJij.nu

Weer onderweg vanaf Volendam

Door: Popeye

Blijf op de hoogte en volg Lutgerdina

22 Oktober 2013 | Nederland, Volendam

De doelstelling was 25 minuten....realistisch..optimistisch. Het werd 1 uur en 57 minuten.
Het plan was om voor de haven het anker uit te gooien en ons achteruit de haven in te laten zakken. Helaas ging het anker er net even op een verkeerde plek in. Hierdoor zou het niet mogelijk zijn om een ankerstart te maken. Dus de bijboot te water, er een ander anker in leggen en vervolgens het anker naar een betere plek brengen. Daarna ons daarna naar dit anker getrokken om vervolgens wel keurig de haven in te laten zakken. Probleem bij Volendam overdag is dat er het nodige scheepvaartverkeer in en uit de haven is. Dus haast is geboden om tussen de rondvaartboten door de haven binnen te komen. Vervolgens met het nodige sleur en trekwerk naar de afmeerplek getrokken. Nadat onze "postbode" weer aan boord was hebben we ons weer naar het anker getrokken. Kost uiteraard veel energie. Ondertussen nog even van een andere deelnemer kunnen genieten en wel van de Hoge Wier. Wat gaat dat ontzetten rap, wat zeilt dat schitterend. Die komen de haven binnenzeilen, leggen aan, loper rap terug, om het hoekie trekken, grootzeil omhoog, vaart erin trekken weg zeilen, fok omhoog ....whow gaaf om te zien. Tijd..14 minuten. Daar kunnen wij niet aan tippen met onze grote, zware klipper Lutgerdina. En nu zijn we weer onderweg naar de Blocq van Kuffeler. Dit is niet helemaal bezeild maar met een paar slagen moet het lukken. Voordeel daarvan is dat daarna Amsterdam (Durgerdam) wel bezeilt is. En dat is relaxter en veiliger.

• 22 Oktober 2013 - 14:30

Ingrid:

Dat zag er uit als een strakke actie. (Dat het anker er op een verkeerd moment inging, zie je op track en trace niet) Goed gedaan. Op naar De Bloq en dan Durgerdam; lekker een paar uur uitrusten. Hoewel uitrusten... Meestal is er dan tijd oom de crea-opdracht te doen. Ga lekker zo door en kom vooral op tijd, zonder motorminuten, binnen.

Groeten Ingrid