Volendam - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Lutgerdina Sailwise - WaarBenJij.nu Volendam - Reisverslag uit Enkhuizen, Nederland van Lutgerdina Sailwise - WaarBenJij.nu

Volendam

Blijf op de hoogte en volg Lutgerdina

24 Oktober 2017 | Nederland, Enkhuizen

Zo leuk, Volendam! Vooral als je meer dan 10 meter voor je uit kan kijken... Afstevenend op de stadionlampen van FC Volendam, zeilt de Lut gestaag richting het toeristenbolwerk.
Met de fok, het grootzeil en de bazaan, zeilen we – uiterst soepel, moet gezegd worden – het smalle haventje binnen.
ÉÉN! TWEE! ÉÉN! TWEE! Binnen een halfuurtje hadden we de 160 ton er ook weer uitgejaagd. Helaas draait de Lut liever dan dat ze vaart maakt, en lagen we bijna op lagerwal.
De Waterman – door sommige ook wel een kano genoemd – trok ‘m op enkel een bazaan wel eruit. Met zijn vieren roeien in de speedboot, anker eruit en maar weer jagen. Verschil moet er wezen…
Ondertussen met 6 knopen richting de volgende haven!

Verslag uit: Nederland, Enkhuizen

Beurtveer 2017

Woensdag 25 oktober 2017
Wacht: BVK (Bende van Karin) 05:00 einde tien uur rust. Anker op. Zeilen op. DO.a. de middenkluiver. Die staat mooier dan de grote kluiver voor de wind. Oploeven en kruisen, op weg naar de Blocq. Kruisen. Om binnen te komen moeten we maar liefst 16x over stag. Zie filmpje. Blocq uit nog 2x overstag. Intussen komt om 08:00 uur het andere team aan dek. Mooi, want de BVK is wel toe aan aflossing na al dat gedraai en getrek. Het uitvaren gaat wel lekker vlot. Zeilen omhoog en gaan! Wel tof, lekker veel actie. Bij de Blocq piept de eenmast Avontuur voor ons langs, zij zijn veel wendbaarder dan wij.
Dinsdag 24 oktober 2017
02:00 uur wisseling van de wacht. 8wacht af. BVK op  check.
Sluis Enkhuizen  check.
Zeilen hijsen  check.
Overstag  ch… Ehm. Ken je die mop van de Lutgerdina die overstag ging? Die ging niet!
En toen lag er land in de weg, dat niet opzij ging! Flauw hoor. Remmen! Anker erin.
Truc. Met fok bak en bezaan bak deinzend ruimte maken om weer te kunnen zeilen. Anker weer omhoog. We varen weer  check. Ineens een hoop herrie. Het anker heeft besloten ons te pesten en valt spontaan te water. Foutje. En we kunnen weer opnieuw beginnen. Gelukkig geen motorminuten.
Oke, dat hebben we gehad. Nu een paar uren naar Hoorn varen. Lekker windje, lekker koersje.
De tijd die we verloren hebben, hebben we bij Hoorn ingehaald. Het ankeren, jagen en zeilen ging volgens het boekje. Even er in en er weer uit.

De 8 wacht
Anne, Robert, Karin C, Arda, Robin, Rutger, Bri, Madeliefje, Tineke.

BVK (wat zou dat betekenen?)
Karin S, Anita, Gerard, Marten, Daisy, Hilde, Jan, Pieter, Liesbeth.

Crea opdracht: een kruidenbitter brouwen.

maandag 23 oktober 2017

Wat een feest in Workum!
Veel bekijks aan de kade. Ook veel oude maatjes, familie en vrienden.
Twee woorden, negen letters: duurt lang. Eindelijk het startschot voor de visserij. Daarna de stront en… Ja hoor wij mogen ook weg! Wij starten als negende. Lekker in de middenmoot.
Starttijd 14:08, op weg naar Lemmer.